Vorm en inhoud vallen samen
Mark van Loon ontwerpt en maakt functionele, innovatieve meubels op maat. Ook ontwikkelt en bouwt hij tentoonstellingen voor musea, bezoekers- en erfgoedcentra. Essentieel daarbij is het traject van concept naar ontwerp naar realisatie. In de conceptfase maken Mark en Jet een inhoudelijk plan aan de hand van de thematiek, de doelgroep en de locatie. In de ontwerpfase wordt dit plan vertaald in vormen; vormen die het grote geheel bepalen, de boodschap overbrengen, maar ook vormen die de educatieve doelen realiseren.
De ene schroef is de andere niet
Liefde, aandacht en tijd zijn noodzakelijke ingrediënten om van een goed recept een mooie maaltijd te maken. Ook de kwaliteit van een ontwerp blijkt in de uitvoering ervan. Wat vaak als een onbetekenend detail wordt gezien kan een ontwerp maken of breken. Schoonheid ontstaat wanneer een ontwerp met liefde en aandacht wordt uitgevoerd. Details bestaan niet; alles is belangrijk. Het kost geen moeite om naar die ene speciale slager te fietsen. Het is wat je doet om die worst te krijgen zoals jij vindt dat die moet zijn.
Vorm en inhoud vallen samen
Een tentoonstelling, een educatief project, een publieksbalie; het zijn presentatievormen die informatie moeten overdragen. Thema, doelgroep en locatie bepalen de aard van een ontwerp. Een goede vormgeving leidt tot een beeld; een beeld dat inhoud kan verbeelden. Maar het beeld moet ook verleiden, uitnodigen tot kennismaken om zijn specifieke inhoud optimaal over te kunnen dragen. Kijken doet zien, zien doet leren. Kijken is ook een ervaring, een ervaring die educatie mogelijk maakt. Inhoud wordt zo toegangkelijk voor het publiek waarvoor het wordt ontworpen.
Ontwerp + Uitvoering = Resultaat
Een ontwerpproces leidt tot een idee en een ontwerp. Uitvoering van het ontwerp leidt tot een ruimtelijke presentatievorm. Beeldbouw levert niet alleen een ontwerp, maar zorgt ook voor de uitvoering en de opbouw ter plekke. Het resultaat is een feit; het idee is gerealiseerd en staat op zijn plaats. Resultaat is ook een tevreden klant die krijgt waar hij om heeft gevraagd: een op maat ontworpen presentatie die informatie overdraagt. De opdrachtgever is daarmee in staat zijn identiteit en zijn verhaal in één oogopslag duidelijk te maken. Hiermee kan hij nieuwe klanten werven of een nieuwe bezoekersstroom genereren.
” Voor ons kent het begrip ‘idee’ geen beperking; voor verschillende ideeën ontwikkelen wij verschillende vormen die een combinatie zijn van fotografie en (ruimtelijke) vormgeving. Sfeer, identiteit en inhoud worden hierin tot uiting gebracht. Zo kan het dus gaan om productpresentaties, beurspresentaties of de verbeelding van een inhoudelijke gedachte voor bijvoorbeeld een stichting met een doel. Essentieel is dat we bij een idee een fotografisch en/of ruimtelijk beeld ontwikkelen waarmee een opdrachtgever kan communiceren met zijn doelgroep. Imagoverbeterend, advertentieuitsparend, bekendheid verwervend, etc…”